Třídní vzdělávací program - PODZIM JE TADY

 Třídní vzdělávací program – PODZIM JE TADY období zpracování – 2.11. – 20.11.

 Milí příznivci předškolního vzdělávání, přinášíme vám další program, z kterého můžete čerpat náměty pro své činnosti s dětmi, pokud zrovna nemohou chodit do MŠ.

 Kompetence, které uvádíme jsou určeny pro dítě – provádíme vybrané činnosti tak, aby je mohlo procvičovat a postupně dosáhnout, cíle jsou vždy pro dospělého – učitelku, rodiče…

 Kompetence pro dítě:

-klade otázky a hledá na ně odpovědi, aktivně si všímá, co se kolem něho děje; chce porozumět věcem, jevům a dějům, které kolem sebe vidí; poznává, že se může mnohému naučit, raduje se z toho, co samo dokázalo a zvládlo

-dokáže se vyjadřovat a sdělovat své prožitky, pocity a nálady různými prostředky (řečovými, výtvarnými, hudebními, dramatickými apod.)

-samostatně rozhoduje o svých činnostech; umí si vytvořit svůj názor a vyjádřit jej

 Cíle – pro dospělého:

5.1 rozvoj a užívání všech smyslů

5.1 zdokonalování dovedností v oblasti hrubé i jemné motoriky (koordinace a rozsahu pohybu, dýchání, koordinace ruky a oka apod.), ovládání pohybového aparátu

5.2.1 rozvoj komunikativních dovedností (verbálních i neverbálních) a kultivovaného projevu

5.2.2 rozvoj, zpřesňování a kultivace smyslového vnímání

5.5 vytvoření povědomí o vlastní sounáležitosti se světem, se živou a neživou přírodou

 Obsah:

1.Uspávání zahrádky – podzimní plody přírody a jejich využití, příprava zahrady na zimu – práce na zahradě

2.Základní znaky ročního období – podzimu, co bylo, co bude, přiřazování měsíců do ročních období, souvislosti dějů v přírodě

3.Roční období na planetě Zemi – je všude na Zemi podzim? Podnební pásma, severní a jižní polokoule

 Náměty činností k bodu USPÁVÁNÍ ZAHRÁDKY:

 -rozhovory na témata uvedená v obsahu – nejlépe při procházkách a skutečných pozorováních, při prohlížení skutečných plodů přírody – čištění zeleniny, vaření zeleninové polévky, kompotu, pečení jablečného koláče, vaření šípkového čaje z vlastnoručně nasbíraných šípků

 -práce v okolí domu - hrabání listí, zametání, úklid listí, pomoc při práci na zahrádce – odnášení zbytků rostlin, názvy nářadí, jednotlivých prací – rytí…

 -recitování básní :

 ZAHRÁDKO TAJEMNÁ, ZAHRÁDKO PODZIMNÍ,

USÍNEJ TIŠE, MÁŠ POLŠTÁŘ Z PLYŠE,

AŽ BUDEŠ TIŠE USÍNAT, SVĚTÝLKA BUDOU ZHASÍNAT.

 

V CELÉM KRAJI ŠÍPKY ZRAJÍ, KDOPAK SE JICH ASI NAJÍ?

VRABČÁCI A STRAKY KAŽDÝ PTÁK

A PAK TAKY VÍTR SEVERÁK.

 

KDYŽ PODZIM V SADĚ USÍNÁ, ČERTI LEZOU Z KOMÍNA,

TETKY SUŠÍ KŘÍŽALY, HÁJ SE MLHOU OBALÍ,

ŠEDIVÁK SI ZASED V LUKÁCH, SKLEPY VONÍ PO JABLKÁCH,

VRÁNY LETÍ PRO ZIMU, UŽ JE KONEC PODZIMU.

 -zpěv písniček – můžeme doprovázet hrou na tělo, na bubínky, vařečky, lžičky… - dle vaší fantazie, rovněž můžeme doprovázet pohybem s tanečními kroky

– Foukej foukej větříčku, shoď mi jednu hruštičku, shoď mi jednu nebo dvě, budou sladké obě dvě

-Měla babka čtyři jabka, a dědoušek jen dvě, dej mi babko, jedno jabko, budeme mít stejně (mazurka)

Měla babka trnku, trnku, trnku, vařila ji v hrnku, hrnečku, vařila ji babka, babka, babka, aby byla sladká, slaďoučká- tanec ve dvojici čelem k sobě, přísunný krok, postupně zrychlujeme

Hřej sluníčko hřej, hory doly krej, povyskoč si výše, na té naší střeše, kolo udělej, kolo udělej…- volný pohyb dle textu

 Výtvarné a pracovní činnosti:

-kaštanové figurky – předvrtáme, děti lámou a zasouvají špejle

-bramborová tiskátka – z rozpůlené brambory vytvoříme list - vyřežeme nožem střední a boční žilky, tolik kusů, kolik chceme barev, děti štětcem nanášejí barvu (nejlépe tempera, zkuste i husté vodovky). Nejdříve ale vyrobíme podklad – na papír nakreslíme strom – kmen a větve, dotiskáváme barevné listy, můžeme vymalovat podzimními odstíny i podklad – lze vymyslet spoustu variant, tiskátka můžete vyřezat do nejrůznějších tvarů – střídat jako korálky na nakreslenou šňůrku – fantazii se meze nekladou

-bramborové korálky – očistíme a nakrájíme na proužky bramboru (jako na hranolky) – děti překrajují proužky na kostičky, pak navlékají jehlou na nit – délku změříme dopředu, aby se daly korálky zavázat. Korálky budou postupně vysychat a měnit barvu– hnědnout, dají se uchovat.

-obrázky ze semen, luštěnin – vytvoříme tvar – kruh, srdce…, do mističek připravíme velké fazole, menší fazole různých barev, fazole adzuki – zelené, červenou čočku, hrách… a máme dvě možnosti – buď na papír rozválíme plošku plasteliny a do ní semena vypichujeme, nebo postupně potíráme tekutým lepidlem a semena nalepujeme.

Některé náměty si můžete prohlédnout v poslední školní fotogalerii – LOUČENÍ S PODZIMEM

 Budeme rádi, když se s námi podělíte o vlastní nápady, recepty na koláč, zašlete nám co jste vytvořili. Na FB nebo e-mail

Postupně budeme aktivity doplňovat o náměty z jednotlivých tříd.

Za týden uvedeme další aktivity – k tématu ZÁKLADNÍ ZNAKY ROČNÍCH OBDOBÍ. 

V MŠ budou připraveny pracovní listy, můžeme vám je zaslat e-mailem nebo si je můžete vyzvednout vytištěné v MŠ. Těšíme se na další spolupráci!!!