Třídní vzdělávací program – PODZIM JE TADY období zpracování – 2.11. – 20.11.
Milí příznivci předškolního vzdělávání, přinášíme vám další program, z kterého můžete čerpat náměty pro své činnosti s dětmi, pokud zrovna nemohou chodit do MŠ.
Kompetence, které uvádíme jsou určeny pro dítě – provádíme vybrané činnosti tak, aby je mohlo procvičovat a postupně dosáhnout, cíle jsou vždy pro dospělého – učitelku, rodiče…
Kompetence pro dítě:
-klade otázky a hledá na ně odpovědi, aktivně si všímá, co se kolem něho děje; chce porozumět věcem, jevům a dějům, které kolem sebe vidí; poznává, že se může mnohému naučit, raduje se z toho, co samo dokázalo a zvládlo
-dokáže se vyjadřovat a sdělovat své prožitky, pocity a nálady různými prostředky (řečovými, výtvarnými, hudebními, dramatickými apod.)
-samostatně rozhoduje o svých činnostech; umí si vytvořit svůj názor a vyjádřit jej
Cíle – pro dospělého:
5.1 rozvoj a užívání všech smyslů
5.1 zdokonalování dovedností v oblasti hrubé i jemné motoriky (koordinace a rozsahu pohybu, dýchání, koordinace ruky a oka apod.), ovládání pohybového aparátu
5.2.1 rozvoj komunikativních dovedností (verbálních i neverbálních) a kultivovaného projevu
5.2.2 rozvoj, zpřesňování a kultivace smyslového vnímání
5.5 vytvoření povědomí o vlastní sounáležitosti se světem, se živou a neživou přírodou
Obsah:
1.Uspávání zahrádky – podzimní plody přírody a jejich využití, příprava zahrady na zimu – práce na zahradě
2.Základní znaky ročního období – podzimu, co bylo, co bude, přiřazování měsíců do ročních období, souvislosti dějů v přírodě
3.Roční období na planetě Zemi – je všude na Zemi podzim? Podnební pásma, severní a jižní polokoule
Náměty činností k bodu USPÁVÁNÍ ZAHRÁDKY:
-rozhovory na témata uvedená v obsahu – nejlépe při procházkách a skutečných pozorováních, při prohlížení skutečných plodů přírody – čištění zeleniny, vaření zeleninové polévky, kompotu, pečení jablečného koláče, vaření šípkového čaje z vlastnoručně nasbíraných šípků
-práce v okolí domu - hrabání listí, zametání, úklid listí, pomoc při práci na zahrádce – odnášení zbytků rostlin, názvy nářadí, jednotlivých prací – rytí…
-recitování básní :
ZAHRÁDKO TAJEMNÁ, ZAHRÁDKO PODZIMNÍ,
USÍNEJ TIŠE, MÁŠ POLŠTÁŘ Z PLYŠE,
AŽ BUDEŠ TIŠE USÍNAT, SVĚTÝLKA BUDOU ZHASÍNAT.
V CELÉM KRAJI ŠÍPKY ZRAJÍ, KDOPAK SE JICH ASI NAJÍ?
VRABČÁCI A STRAKY KAŽDÝ PTÁK
A PAK TAKY VÍTR SEVERÁK.
KDYŽ PODZIM V SADĚ USÍNÁ, ČERTI LEZOU Z KOMÍNA,
TETKY SUŠÍ KŘÍŽALY, HÁJ SE MLHOU OBALÍ,
ŠEDIVÁK SI ZASED V LUKÁCH, SKLEPY VONÍ PO JABLKÁCH,
VRÁNY LETÍ PRO ZIMU, UŽ JE KONEC PODZIMU.
-zpěv písniček – můžeme doprovázet hrou na tělo, na bubínky, vařečky, lžičky… - dle vaší fantazie, rovněž můžeme doprovázet pohybem s tanečními kroky
– Foukej foukej větříčku, shoď mi jednu hruštičku, shoď mi jednu nebo dvě, budou sladké obě dvě
-Měla babka čtyři jabka, a dědoušek jen dvě, dej mi babko, jedno jabko, budeme mít stejně (mazurka)
Měla babka trnku, trnku, trnku, vařila ji v hrnku, hrnečku, vařila ji babka, babka, babka, aby byla sladká, slaďoučká- tanec ve dvojici čelem k sobě, přísunný krok, postupně zrychlujeme
Hřej sluníčko hřej, hory doly krej, povyskoč si výše, na té naší střeše, kolo udělej, kolo udělej…- volný pohyb dle textu
Výtvarné a pracovní činnosti:
-kaštanové figurky – předvrtáme, děti lámou a zasouvají špejle
-bramborová tiskátka – z rozpůlené brambory vytvoříme list - vyřežeme nožem střední a boční žilky, tolik kusů, kolik chceme barev, děti štětcem nanášejí barvu (nejlépe tempera, zkuste i husté vodovky). Nejdříve ale vyrobíme podklad – na papír nakreslíme strom – kmen a větve, dotiskáváme barevné listy, můžeme vymalovat podzimními odstíny i podklad – lze vymyslet spoustu variant, tiskátka můžete vyřezat do nejrůznějších tvarů – střídat jako korálky na nakreslenou šňůrku – fantazii se meze nekladou
-bramborové korálky – očistíme a nakrájíme na proužky bramboru (jako na hranolky) – děti překrajují proužky na kostičky, pak navlékají jehlou na nit – délku změříme dopředu, aby se daly korálky zavázat. Korálky budou postupně vysychat a měnit barvu– hnědnout, dají se uchovat.
-obrázky ze semen, luštěnin – vytvoříme tvar – kruh, srdce…, do mističek připravíme velké fazole, menší fazole různých barev, fazole adzuki – zelené, červenou čočku, hrách… a máme dvě možnosti – buď na papír rozválíme plošku plasteliny a do ní semena vypichujeme, nebo postupně potíráme tekutým lepidlem a semena nalepujeme.
Některé náměty si můžete prohlédnout v poslední školní fotogalerii – LOUČENÍ S PODZIMEM
Budeme rádi, když se s námi podělíte o vlastní nápady, recepty na koláč, zašlete nám co jste vytvořili. Na FB nebo e-mail
Postupně budeme aktivity doplňovat o náměty z jednotlivých tříd.
Za týden uvedeme další aktivity – k tématu ZÁKLADNÍ ZNAKY ROČNÍCH OBDOBÍ.
V MŠ budou připraveny pracovní listy, můžeme vám je zaslat e-mailem nebo si je můžete vyzvednout vytištěné v MŠ. Těšíme se na další spolupráci!!!